ความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพของข้อมูลทางการบัญชีกับผลการดำเนินงานธุรกิจ SMEs ในเขตภาคใต้

The relationship between the quality of accounting information and performances of SMEs in the south

รายละเอียดโครงการ

ปีงบประมาณ 2562
หน่วยงานเจ้าของโครงการ
ลักษณะโครงการ โครงการใหม่
ประเภทโครงการ โครงการเดี่ยว
ประเภทงานวิจัย โครงการพื้นฐาน
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) 30 กันยายน 2562
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
ประเภททุนวิจัย งบประมาณแผ่นดิน
สถานะโครงการ สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว)
เลขที่สัญญา-
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา ไม่ใช่
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม ไม่ใช่
บทคัดย่อโครงการ The purposes of this study were to investigate 1) the quality of accounting information level and the operation result of SMEs in the south, 2) the relationship between the quality of accounting information and the operation result of SMEs, and 3) the impact of quality of accounting information on the operation result of SMEs. The target group was 400 Small and Medium Enterprises executives in the southern region of the gulf of Thailand. Statistics used in data analysis were mean, percentage, standard deviation, Pearson's product moment correlation coefficient and multiple regression analysis. The research results indicated that the opinions about the quality of accounting information as overall were the highest level. Considering individual aspects, it was found that the aspect was the highest level that was faithful representation and timeliness. The aspect was the high level that was relevance. The opinions about the operation result of SMEs as overall were the highest level. Considering individual aspects, it was found that the aspect was the highest level that was customer perspectives and learning and growth perspectives. The aspect was the high level that was internal process perspectives and financial perspectives. The testing result of the quality of accounting information, it was found that relevance, faithful representation, comparability, verifiability, timeliness and understandability there were relationship to the operation result of SMEs and the quality of accounting information. A part of relevance, comparability, verifiability and understandability affected the operation result of SMEs Key words: the quality of accounting information, the operation result
รายละเอียดการนำไปใช้งาน
เอกสาร Final Paper(s)
  • -

ทีมวิจัย

ที่ นักวิจัย หน่วยงาน ตำแหน่งในทีม การมีส่วนร่วม (%)
1โสพิศพิไล ทองใสคณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชหัวหน้าโครงการ60
2อารยา แก้วคงคณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชผู้ร่วมวิจัย10
3หยาดพิรุฬห์ สิงหาดคณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชผู้ร่วมวิจัย15
4ดร. พัชรี พระสงฆ์คณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชผู้ร่วมวิจัย15