การพัฒนาการท่องเที่ยวเชิงศาสตนาเพื่อรองรับนักท่องเที่ยวกลุ่มผู้สูงอายุ จังหวัดนครศรีธรรมราช

The development of Religious tourism for supporting the elderly tourist group in Nakhon Si Thammarat

รายละเอียดโครงการ

ปีงบประมาณ 2562
หน่วยงานเจ้าของโครงการ
ลักษณะโครงการ โครงการใหม่
ประเภทโครงการ โครงการเดี่ยว
ประเภทงานวิจัย โครงการพื้นฐาน
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) 30 กันยายน 2562
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
ประเภททุนวิจัย งบประมาณรายได้
สถานะโครงการ สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว)
เลขที่สัญญา
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา ไม่ใช่
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม ไม่ใช่
บทคัดย่อโครงการ The aim of this research was to determine 1) to study the factors affecting the behavior of elderly tourists in religious tourism in Nakhon Si Thammarat Province, 2) to study factors affecting the potential and readiness of religious tourism sites in Nakhon Si Thammarat Province and 3) to study the religious tourism management guidelines in Nakhon Si Thammarat Province. Questionaires were distributed to 400 people who traveling to religious tourism sites. (Wat Phra Mahathat Woramahawihaan) Wat Chedi Dam Khai, Wat That Noi and Wat Mae Chao Yu Hua in Nakhon Si Thammarat Province and four other key informants for in-depth interviews with specific selection. This research was carried out by descriptive research methods such as frequency, percentage, mean, standard deviation, T- test F-test and multiple regression analysis. The research results revealed as follows: 1. The research found that the majority of respondents were 279 female. aged between 65 - 69 years old which 220, marries status which 314, graduated from primary school which 341, most of them are free of working and have an average income per month less than 15,000 baht. 2. The results of the analysis of religious tourism behavior of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province shown that the overall of all aspects at a high level ( ̅ = 4.35). Moreover, it was found that the levels of importance of marketing mix were as follows: product aspect and distribution channel at the highest level ( ̅ = 4.78), followed by the process at a high level ( ̅ = 4.40), the physical characteristics at a high ง 1, 2 and 3 Department of Innovation Management and Business Infomation, Faculty of Management Technology, Rajamangala University of Technology Srivijaya, Thung Song, Nakhon Si Thammarat. level ( ̅ = 4.34), personal at a high level ( ̅ = 4.32), promotion is at a high level ( ̅ = 4.20) and price is at a high level ( ̅ = 3.66), respectively. 3. The study of marketing mix factors (Product aspect, price, attractions Marketing promotion, personal, processes and environment) of tourism is important to elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province, the overall of all aspects was found that it was at a high level ( ̅ ). When considering each aspect, it was found that tourists were most concerned about the product and distribution channels ( ̅ ), followed by the process ( ̅ ), physical aspect ( ̅ ), personal ( ̅ ), marketing promotion ( ̅ ) and price ( ̅ ) respectively. 4. Study on the relationship between personal characteristics and tourism behavior of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat province found that the respondents had education level and married status that differing on religious tourism behavior of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province was not different which significantly at .05. However, the age of the respondents different occupations and income shown that there was a significant difference in the religious tourism behavior of the elderly in Nakhon Si Thammarat Province at .05. 5. The analysis of factors affecting the potential and readiness of religious tourism destinations of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province by analyzing the factors of marketing mix (product, price, distribution channel, marketing promotion, personal, physical characteristics and process) of tourism affected the behavior of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province. It was found that the marketing mix factor influenced religious tourism behavior of elderly tourists in Nakhon Si Thammarat Province which show the significant at the .05 ** level, where tourism component influences community participation by 16.9% (R2 = 0.169). Keywords : elements of tourism, the participation of communities, ecotourism
รายละเอียดการนำไปใช้งาน
เอกสาร Final Paper(s)
  • -

ทีมวิจัย

หัวหน้าโครงการ
ที่ นักวิจัย หน่วยงาน ตำแหน่งในทีม การมีส่วนร่วม (%)
1บุปผชาติ แต่งเกลี้ยงคณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชหัวหน้าโครงการ60
2ดนวัต สีพุธสุขวิทยาลัยเทคโนโลยีอุตสาหกรรมและการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชผู้ร่วมวิจัย20
3ดร. สิทธิชัย นวลเศรษฐคณะเทคโนโลยีการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราชผู้ร่วมวิจัย20