การหาความยาวของเสาเข็มที่มีอยู่แล้วโดยใช้ไฮโดรโฟน

Pile Length Determination of Existing :iles using a Hydrophone

รายละเอียดโครงการ

ปีงบประมาณ 2562
หน่วยงานเจ้าของโครงการ
ลักษณะโครงการ โครงการใหม่
ประเภทโครงการ โครงการเดี่ยว
ประเภทงานวิจัย โครงการประยุกต์
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) 30 กันยายน 2562
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2561
ประเภททุนวิจัย งบประมาณรายได้
สถานะโครงการ สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว)
เลขที่สัญญา
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา ไม่ใช่
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม ไม่ใช่
บทคัดย่อโครงการ The main aim of this research was to find a way to determine the pile tip of existing piles by employing common sensors that can be commercially obtained. It was done by first installing three model steel pipe piles having the diameter of 3 in and the lengths of 1.00, 1.80, and 2.00 m. Then, a borehole was dig in order to install the 2 in diameter PVC pipe. This is the basis of the parallel seismic test that this study employed. The main sensor used to detect sound pressure was CR1 hydrophone. In addition, an accelerometer was also employed in order to mark the beginning of the signals. As the hydrophone was lowered at 10 cm interval into the water-filled PVC pipe, a hammer was applied at the pile top, causing the impact to travel through the pile, then to the surrounding soil. Eventually, the waves will reach the hydrophone. By plotting a series of the arrival times, we could observe the change of the slope. This change then was interpreted as pile tip. For all tests, it was found that the maximum error was just 2 cm. In terms of pile bearing capacity calculation, this level of error is insignificant. Thus, it can be concluded that the sensors as well as method used in this research is applicable for determining the pile tip of an existing pile. Keywords: parallel seismic test, pile length, pile tip, existing piles, old structure
รายละเอียดการนำไปใช้งาน
เอกสาร Final Paper(s)
  • -

ทีมวิจัย

ที่ นักวิจัย หน่วยงาน ตำแหน่งในทีม การมีส่วนร่วม (%)
1ดร. ภาณุ พร้อมพุทธางกูรคณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาหัวหน้าโครงการ70
2ถาวร เกื้อสกูลคณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย30