โครงการวิจัย
การใช้เซ็นเซอร์ความเร่งและค้อนกระแทกหาความลึกรอยร้าวในดินซีเมนต์
Utilisation of accelerometer and impact hammer for determining the crack depth of soil-cement
รายละเอียดโครงการ
ปีงบประมาณ | 2562 |
หน่วยงานเจ้าของโครงการ | |
ลักษณะโครงการ | โครงการใหม่ |
ประเภทโครงการ | โครงการเดี่ยว |
ประเภทงานวิจัย | โครงการประยุกต์ |
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) | 1 ตุลาคม 2561 |
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) | 30 กันยายน 2562 |
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) | 1 ตุลาคม 2561 |
ประเภททุนวิจัย | งบประมาณรายได้ |
สถานะโครงการ | สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว) |
เลขที่สัญญา | |
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา | ไม่ใช่ |
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม | ไม่ใช่ |
บทคัดย่อโครงการ | This research attempted to find a solution for determining the crack depths generated in soil-cement. The soil-cement has been employed for road construction in Thailand for many decades. We have now known that a certain amount of cement to be used to obtain appropriate strength. However, eventually shrinkage cracks will occur in the layer. These cracks would reflect back to the pavement thereby also causing to damage. The project employed common sensors, including an impact hammer and accelerometer for the task. The NI Signal Express software was also used as a monitoring tool during testing. The experiment was carried out by first constructing a model soil-cement. Then intentional cracks were created having the depths of 5, 10, 15, and 20 cm. Each test was conducted three times to ensure the consistency of the signals. Then, a general formula was employed for calculating the depth using the signals obtained. The results showed that the calculated crack depths for the crated crack depths of 5, 10, and 15 cm were 5.21, 10.33, and 15.12 cm, respectively. The results for the crack depth of 20 cm were discarded because the error was too mush. From these findings, it may be suggested that the method as well as instruments used in this research could be employed for determining the crack depth of soil-cement. Keywords: soil-cement, shrinkage cracks, crack depth, impact hammer, accelerometer |
รายละเอียดการนำไปใช้งาน | |
เอกสาร Final Paper(s) |
|
ทีมวิจัย
ที่ | นักวิจัย | หน่วยงาน | ตำแหน่งในทีม | การมีส่วนร่วม (%) |
---|---|---|---|---|
1 | ดร. ภาณุ พร้อมพุทธางกูร | คณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลา | หัวหน้าโครงการ | 80 |
2 | ดุสิต ชูพันธ์ | วิทยาลัยเทคโนโลยีอุตสาหกรรมและการจัดการ ราชมงคลศรีวิชัย วิทยาเขตนครศรีธรรมราช | ผู้ร่วมวิจัย | 20 |