การพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์เพื่อสร้างมูลค่าเพิ่มของผลิตภัณฑ์เฟอร์นิเจอร์ไม้ไผ่โดยใช้เทคนิคการแปลงหน้าที่เชิงคุณภาพ วิศวกรรมคุณค่า และวิศวกรรมคันเซ เพื่อส่งเสริมสนับสนุนกลุ่มผู้ประกอบการท่องเที่ยว และกลยุทธ์ทางการตลาดของพื้นที่ทะเลสาบสงขลา กรณีศึกษา กลุ่มผู้ผลิตเฟอร์นิเจอร์ไม้ไผ่ ตำบลน้ำน้อย อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา

Development of Products to Value-Added of the Bamboo Furniture Using Quality Function Development Technique, Value Engineering and Kansei Engineering for Promote Enhancing Entrepreneur Tourism and Marketing Strategies: The Case Study of Producers Group Bamboo Furniture Product, Nam Nai Sub District, Hatyai District, Songkhla Province

รายละเอียดโครงการ

ปีงบประมาณ 2563
หน่วยงานเจ้าของโครงการ
ลักษณะโครงการ โครงการใหม่
ประเภทโครงการ โครงการเดี่ยว
ประเภทงานวิจัย โครงการวิจัยและพัฒนา
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2562
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) 30 กันยายน 2563
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) 1 เมษายน 2563
ประเภททุนวิจัย ทุน ววน.
สถานะโครงการ สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว)
เลขที่สัญญา
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา ไม่ใช่
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม ไม่ใช่
บทคัดย่อโครงการ This research employed Quality Function Deployment (QFD), Kansei Engineering (KE) and Value Engineering (VE) to redesign and develop bamboo furniture that better corresponded to the needs of customers in different sectors, such as tourism business, hotels, resorts, restaurants, coffee shops and household. The results of the research can help upgrade the local products and increase marketing strategies for bamboo furniture production group in Nam Noi Sub-district, Hat Yai District, Songkhla Province. This research utilized QFD and KE to redesign 5 pieces of bamboo furniture i.e. sofa, chair bed, table set, shelf and pavilion. Value Engineering was used to analyze the production cost and product functions. Pavilion was selected for the analysis. This research incorporated the customers’ needs in the analysis of QFD’s 2 matrixes: product planning and product design. The results showed that the redesigned products appeared to improve in style, materials used, convenience, quality and marketing strategies. Then, Kansei Engineering was adopted to analyze the customers’ shared emotions and feelings towards the products. The analysis showed the three most common descriptions/words that should be taken into consideration when designing each type of products: 1) “simplicity”, “creativity” and “fineness” when designing sofas, 2) “stylish”, “outstanding” and “interesting” when designing chair beds, 3) “simplicity”, “stylish” and “fineness” when designing table sets, 4) “interesting”,“outstanding” and “fineness” when designing shelves, and 5) “fineness”, “stylish” and “novelty” when designing pavilions. The result revealed by QFD analysis and KE analysis was further analyzed using Value Engineering. The pavilion was selected as a model of the analysis. It was found that the new cost for the pavilion was 2,030 THB, with an increase of 498 THB. However, the redesigned pavilion could offer more functions. After that, 4 out of 5 products were selected and formed as models and data about marketing strategies were collected. It was found that the importance of the marketing strategies (4Ps) was rated at the high level ( X =4.07). Product factor was rated as the most important factor at the high level ( X = 4.18), followed by price factor, rated at the high level ( X = 4.09), the place factor, rated at the high level ( X = 4.03), and the promotion factor, rated at the high level ( X = 3.97). This research found that the customers had the highest satisfaction on the terms of shapes and various features feature of the redesigned product at the very high level ( X = 4.71), followed by the satisfaction on its using natural materials / environmentally friendly, rated at the very high level ( X = 4.68). Keywords: Product Design Kansei Engineering Tourism Bamboo Furniture
รายละเอียดการนำไปใช้งาน
เอกสาร Final Paper(s)
  • -

ทีมวิจัย

ที่ นักวิจัย หน่วยงาน ตำแหน่งในทีม การมีส่วนร่วม (%)
1จุฬาลักษณ์ โรจนานุกูลคณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาหัวหน้าโครงการ50
2ชาตรี หอมเขียวคณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย15
3สุรสิทธิ์ ระวังวงศ์คณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย20
4ผศ.ดร. ปรีชญา ชุมศรีคณะบริหารธุรกิจ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย15