การออกแบบและพัฒนาผลิตภัณฑ์เครื่องปั้นดินเผาและเซรามิกประเภทของที่ระลึกโดยใช้เทคนิคการแปลงหน้าที่เชิงคุณภาพและวิศวกรรมคันเซเพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยวและกลยุทธ์ทางการตลาดพื้นที่ทะเลสาบสงขลา ของกลุ่มผู้ผลิตเครื่องปั้นดินเผาและเซรามิก จังหวัดสงขลา

Design and Development of Pottery and Ceramic Souvenir Products Using Quality Function Development and Kansei Engineering Technique for Enhancing Tourism and Marketing Strategies of Pottery and Ceramic Enterprise Group in Songkhla Province

รายละเอียดโครงการ

ปีงบประมาณ 2563
หน่วยงานเจ้าของโครงการ
ลักษณะโครงการ โครงการใหม่
ประเภทโครงการ โครงการเดี่ยว
ประเภทงานวิจัย โครงการวิจัยและพัฒนา
วันที่เริ่มโครงการวิจัย (พ.ศ.) 1 ตุลาคม 2562
วันที่สิ้นสุดโครงการวิจัย (พ.ศ.) 30 กันยายน 2563
วันที่ได้รับทุนวิจัย (พ.ศ.) 1 เมษายน 2563
ประเภททุนวิจัย ทุน ววน.
สถานะโครงการ สิ้นสุดโครงการ(ส่งผลผลิตเรียบร้อยแล้ว)
เลขที่สัญญา
เป็นโครงการวิจัยที่ใช้ในการจบการศึกษา ไม่ใช่
เป็นโครงการวิจัยรับใช้สังคม ไม่ใช่
บทคัดย่อโครงการ This research employed Quality Function Deployment (QFD), Kansai Engineering (KE) and the analysis of marketing strategies (4Ps) to redesign pottery and ceramic souvenir products and to enhance the growth of tourism in Songkhla Lake basin. Ten souvenirs products were redesigned. Five products made of ceramic included piggy bank, hanging mobile, bracelet, saucers, and pins, and five ceramic products included lamp, vase, key chain, car decorative mobile, and mug cover. This research incorporated the customers’ needs in the product planning matrix of QFD analysis. It was found that the redesigned products have changed in style, quality, materials used, and convenience in use. Then, Kansai Engineering was adopted to analyze the customers’ emotions and feelings when using the products. The results showed that redesigned products have changed in form, tone of color, pattern, size and product identity and better corresponded to the feelings and needs of the customers. Data about marketing strategies (4Ps) were collected and the analysis showed that the importance of all 4 factors of marketing strategies was rated at the high level ( X = 4.06). The most important factor was the product factor, rated at the high level ( X = 4.15), followed by the price factor, rated at the high level ( X = 4.12), the promotion factor, rated at the high level ( X = 4.07), and the place factor, rated at the high level ( X = 3.89). Findings of this research showed that the redesigned pottery products received the highest satisfaction on the modern beauty, rated at the very good level ( X = 4.90), followed by use that can be used as a collection, rated at the very good level ( X = 4.88). Five redesigned ceramic products received the highest satisfaction on Beautiful and attractive shape / form, rated at the very good level ( X = 4.85), followed by the satisfaction on the shine feature, rated at the very good level ( X = 4.83). Keywords: Product Design Kansei Engineering Tourism Pottery Ceramic
รายละเอียดการนำไปใช้งาน
เอกสาร Final Paper(s)
  • -

ทีมวิจัย

ที่ นักวิจัย หน่วยงาน ตำแหน่งในทีม การมีส่วนร่วม (%)
1สุรสิทธิ์ ระวังวงศ์คณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาหัวหน้าโครงการ50
2ผศ.ดร. ปรีชญา ชุมศรีคณะบริหารธุรกิจ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย15
3ดร. พีรพงษ์ พันธะศรีมหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลาผู้ร่วมวิจัย15
4ชาตรี หอมเขียวคณะวิศวกรรมศาสตร์ ราชมงคลศรีวิชัย สงขลาผู้ร่วมวิจัย20